سال نو مبارک

بسم الله

سلام
سال نو رو بهتون تبریک میگم!
نه، تعجب نکنید، به پیشواز سال نوی شمسی نرفتم. اون که هنوز خیلی مونده
راستشو بخواین، من اصلاً اونو واسه‌ی خودم سال نو نمی‌دونم، اون سال نوی دار و درخته!
باور نمی‌کنید؟
سال نو، یعنی اینکه با شروع اون فصل جدیدی توی زندگی آدم بوجود بیاد. اما با اومدن سال نوی شمسی، برای من که هیچ اتفاقی نمی‌افته. مطمئنم که برای خیلی‌ها هم هیچ خبری نیس حتی برای شما.
اما زمین رو ببینید! سال نوی شمسی، واقعا برای اون سالِ جدیده. چون یه تحول اساسی درِش بوجود میاد، و چه تحولی بزرگتر از اینکه از خواب سنگین بیدار میشه! خوابی که مثل مرگ بوده واسَش! خوابی که خیلی‌ها رو به مرگ کشونده و دیگه هیچوقت ازون بیدار نشدن!
پس بهار؛ واقعا برا زمین بهاره!
اما برا من و تو چی؟، مایی که شب بغل بخاری گازی! میخوابیم. (همونیکه تابستونو تو زمستون برامون میاره، و اصلا از سرما و حال و روز زمین چیزی نمی‌فهمیم) صبح هم پا می‌شیم، می‌بینیم که توپ سال نو رو در کردن. فقط فایده‌ی سال نو برای منو تو تعطیلاتشه که خیلی می‌چسبه!
اما زمین! زمین وقتی توپّو در می‌کنن، گوشاش باز میشه و به خودش میاد و برای یه زندگی جدید، از نو؛ از صفر شروع میکنه. زمین دوباره متولد میشه؛ دوباره زنده میشه.
پس بهار واقعی کیه؟ سال ما کدوم موقع نو میشه؟
جواب این سوال پیش منه! آنقدر هم سادس که اگه بگم، تازه میفهمی که خودتم میدونستی.
توی این گردش ایام یه موقعی هست که تکلیف یکساله آدم اونوقت مشخص میشه و به قول گفتی اون زمان معلوم میشه «چی کاره حسنه». اصلا زندَس یا مرده، چه بلایی سرش میاد و چی گیرش میاد و چی رو از دست میده.
خوب که نگاه می‌کنی، می‌بینی سال نوی آدمیزاد اون موقعس.
چون فصل جدیدی توی زندگیش رقم می‌خوره که من اسمشو میذارم بهار انسان!
* * * * *
خب! فکر کنم که فهمیدید کی رو میگم. درسته شب قدر!
شب قدر، شب سال نوی آدماس. شبی هست که یه فصل جدیدی توی زندگی ماها شروع میشه و تکلیف یه سالَمون رقم میخوره، که ما بهِش میگیم سرنوشت.
توی این شب کیسه‌ی آدما پر میشه از چیزای جور وا جور که البته درِ همشونم بستس، و به وقتش باز میشه. درست مثل اینکه بری مغازه و یه کارتن تخم مرغ شانسی بخری.
توی کیسه‌ی بعضیا، یه بمب ساعتی هم کار میزارن که از لحظه‌ی سال تحویل شمارش معکوسش شروع میشه. بدون اینکه اون بخت برگشته خبر داشته باشه و وقتی که موقع باز کردن شانسیِ اون بمب میرسه، دیگه کار از کار گذشته و هیچ کاری نمیشه کرد. بدبخت Game Over میشه.
البته فکر نکنین این کار نامردیه‌ها! چون اولا زندگی یه بازیه و بازی اِشکنک داره... و دُیّـماً گاهی وقتا ما خودمون بمب رو برا خودمون انتخاب می‌کنیم، ‌درست مثل همون موقع که با دستای خودمون منفجرش می‌کنیم!
ماهایی که اهل گیم و ایناییم خوب اینو می‌فهمیم، البته اگه کسی برای یه بارم این بازی «مین روب» ویندوزو بازی کرده باشه، حرف منو خوب می‌فهمه و مثل من میره تو حسّش!
(توصیه می‌کنم بعد از خوندن این مطلب حتما یه سری به مین روب ویندوز بزنید تا شیر فهم بشید!)
البته بازم مثل بازی مین روب، توی بازی زندگی هم میشه یه کارایی کرد و از شرّ بعضی مینها خلاص شد، و بعضی از تخم مرغ شانسیهای پوچ و مشکوک رو باز نکرد، و یا خنثاشون کرد.
اما اونیکه بتونه این یه سال رو خوب پشت سر بگذاره و به «شب سرنوشت» سال دیگه برسه، یه فرصت دیگه پیدا می‌کنه که اوضاع زندگیشو سر و سامون بده، و یه زندگی جدید رو تجربه کنه؛ و سعی کنه تو سال جدید و زندگی جدید اشتاهاتشو تکرار نکنه.
شب قدر، شب سال نوی آدماس. شبی هست که یه فصل جدیدی توی زندگی ماها شروع میشه و تکلیف یه سالَمون رقم میخوره، که ما بهِش میگیم سرنوشت.
* *‌ * * *
شب قدر خیلی مهمه! آدم باید حواسش جمع باشه و حسابی کیسَش رو پر کنه، چون راه سخته و گرگ زیاد.
خلاصه باید حسابی دعا کرد و قبلش فکر کرد که چه دعایی کرد. این آخری خیلی مهمه چون انگار شب قدر فرصت دادن که ما خواسته‌هامونو بگیم.
گفتنش که وقتی نمی‌بره، دم دمای صبح هم میشه گفت، مهم اینه که بشینیم فکر کنیم که برای یک سال زندگی چی از همه مهمتره و اونو پیدا کنیمو بگیم.
به قول بزرگی، شب قدر شب تفکره، همینه که گفتن لحظه‌ای فکر کردن از هفتاد سال عبادت بهتره. یا اینکه گفتن: تفکر بهترین عبادته!
لازم نیس مفاتیح رو کنتورات برداریم تا صبح، لازم نیس به زور آبغوره بگیریم؛ بلکه باید خوب فکر کینم تصمیم بگیریم.
همون کاری که حُر کرد. اون خدا بیامرز خیلی هنر داشت؛ با اینحال که جلوی امام رو گرفته بود اما لحظه‌ای رو که، فرصت فکر کردن و تصمیم گرفتن بود رو از دست نداد. درست مثل کنکور!
حُر تونست توی پنجاه ثانیه فرصتش، گزینه‌ی درست رو بزنه. اون قبلش فقط اسمش حُر بود، ولی بعدش تمام وجودش آزاد شد.
بعضیا رو هم دیدم که سال خمسی‌شونم همین روزاس. یعنی درست مثل آخر سال، حتی به حساب و کتابای مالیشونم می‌رسن تا با حساب تصفیه وارد سال جدید بشن! باریکلا به این ظرافت.
* *‌ * *
خلاصه اینکه شب قدر وقت خوندن این دعاس، خوب دل بده، و توجه کن و بگو:

یـا مقلِّب القلـوب و الابـصـار
یـا مـدبِّــر الـلـیــل و النـهــار
یـا مـحـوِّل الـحَـول و الاحـوال
حَوِّل حالَنا الی احسنِ الحال

دعاتون مستجاب و لبتون خندون