از کدام حزبی؟

بسم الله

بدون شک امام خمینی (ره) احیاگر اسلام در قرن حاضر بودند. بلکه بهتر است بگوییم امام خمینی(ره) احیاگر دینداری در سراسر دنیا بوده و خواهند بود. اما این احیاگری همراه با جان بخشی به بسیاری از مفاهیم ناب اسلامی بود که در طول قرن ها به دست فراموشی سپرده شده بود؛ گویا امام خمینی(ره) با دین جدیدی آمدند.
یکی از زیباترین مفاهیم قرآن، مفهوم «حزب الله» است. امام خمینی(ره)  فرمودند همه ی ما «حزب الله» هستیم. اما «حزب الله»، که واژه ای قرآنی است از دیدگاه خداوند چه مؤلفه ای و عناصری دارد. در این نوشتار به دنبال تبیین این عناصر هستیم. باشد تا از قرآن بیاموزیم و امید آنکه حزب اللهی واقعی شویم.
واژه «حزب الله، در دو آیه 56، سوره مائده، 22 مجادله به کار رفته است:
إِنَّمَا وَلِیکُمُ اللَّهُ وَرَسُولُهُ وَالَّذِینَ آمَنُوا الَّذِینَ یقِیمُونَ الصَّلَاةَ وَیؤْتُونَ الزَّکَاةَ وَهُمْ رَاکِعُونَ (55) وَمَنْ یتَوَلَّ اللَّهَ وَرَسُولَهُ وَالَّذِینَ آمَنُوا فَإِنَّ حِزْبَ اللَّهِ هُمُ الْغَالِبُونَ
ترجمه:
سرپرست و ولی شما، تنها خداست و پیامبر او و آنها که ایمان آورده‌اند؛ همانها که نماز را برپا می‌دارند، و درحال رکوع، زکات می‌دهند. و کسانی که ولایت خدا و پیامبر او و افراد باایمان را بپذیرند، پیروزند؛ (زیرا) حزب و جمعیت خدا پیروز است.
با توجه به ترجمه آیات 55 و 56 سوره مائده درمی یابیم کسانی یاران حزب پاک خدایند که از ولایت مطهر الهی یعنی خدا و رسول و امامان پاک پیروی کنند.
برترین ویِژگی حزب اللهی ها این است که هم خداوند متعال در همین دنیا از آنها راضی و خشنود است و هم آنان به رضای رب راضی و خشنود هستند.
آیه 22 سوره مجادله:
لَا تَجِدُ قَوْمًا یؤْمِنُونَ بِاللَّهِ وَالْیوْمِ الْآخِرِ یوَادُّونَ مَنْ حَادَّ اللَّهَ وَرَسُولَهُ وَلَوْ کَانُوا آبَاءَهُمْ أَوْ أَبْنَاءَهُمْ أَوْ إِخْوَانَهُمْ أَوْ عَشِیرَتَهُمْ أُولَئِکَ کَتَبَ فِی قُلُوبِهِمُ الْإِیمَانَ وَأَیدَهُمْ بِرُوحٍ مِنْهُ وَیدْخِلُهُمْ جَنَّاتٍ تَجْرِی مِنْ تَحْتِهَا الْأَنْهَارُ خَالِدِینَ فِیهَا رَضِی اللَّهُ عَنْهُمْ وَرَضُوا عَنْهُ أُولَئِکَ حِزْبُ اللَّهِ أَلَا إِنَّ حِزْبَ اللَّهِ هُمُ الْمُفْلِحُونَ
ترجمه:
هیچ قومی را که ایمان به خدا و روز رستاخیز دارند نمی‌یابی که با دشمنان خدا و رسولش دوستی کنند، هر چند پدران یا فرزندان یا برادران یا خویشاوندانشان باشند؛ آنان کسانی هستند که خدا ایمان را بر صفحه دلهایشان نوشته و با روحی از ناحیه خودش آنها را تقویت فرموده، و آنها را در باغهایی از بهشت وارد می‌کند که نهرها از زیر (درختانش) جاری است، جاودانه در آن می‌مانند؛ خدا از آنها خشنود است، و آنان نیز از خدا خشنودند؛ آنها «حزب الله»اند؛ بدانید «حزب الله» پیروزان و رستگارانند.
در این آیه به صراحت و روشنی ویژگی های یاران حزب خدا بیان شده است اولین ویژگی را می توان با عنوان «تولی» و «تبری» توضیح داد؛ حزب اللهی کسی است که امکان ندارد دشمنان خدا را دوست داشته باشد هر چند پدر، فرزند، برادر و یا خویشانش باشد. اگر کسی تنها حب و بغضش برای خدا باشد، خداوند مدال و گردن آویز ایمان ثابتِ مستقر قلبی را ارزانی او می دارد و از جانب خویش همواره یاری اش می کند و در گام بعد به بهشت جاودان آراسته با رودهای روان داخل می گرداند.
برترین ویِژگی حزب اللهی ها این است که هم خداوند متعال در همین دنیا از آنها راضی و خشنود است و هم آنان به رضای رب راضی و خشنود هستند.
جمله ی پایانی آیه آرزوی تمامی احزاب سیاسی – اجتماعی در اقدامات خویش است. یعنی پیروزی و سعادت که البته در جریانات حزبی – سیاسی امری گذرا و ناپایدار است، آری! خداوند با فریاد رسای وحیانی خویش آشکار می سازد که ای بندگان من! آگاه باشید تنها حزب همیشه پیروز و سعادتمند تنها حزب خداست.
پس بشتابید به سوی حزب خدا که او همواره منتظر و مشتاق شماست.
البته خداوند در قرآن «حزب شیطان» را به خوبی معرفی کرده است. برای شناسایی این حزب می توانید به آیات 13 تا 19 سوره مجادله؛ مراجعه نمایید.