دقیق ترین ترازوی جداسازی

بسم الله

امام حسین علیه‏السلام میزان حق و باطل

قیام سالار شهیدان به دنبال قیام انبیای گذشته، به مردم تفهیم می‏کند که نظام حق، کدام است و نظام باطل کدام. آن حضرت برای تحقیق این مطلب، چاره‏ای جز نثار خون و ایثار فرزند و مال و جان نداشتند زیرا آنقدر رسوبات جاهلیّت اموی زیاد بود که ممکن نبود با سخنرانی و نامه‏نگاری مطلب را حل کرد. اگر مطلب خیلی ضروری و عمیق شد، چاره‏ای جز استقبال شهادت نیست. از این‏رو، وجود مبارک حسین بن علی علیه‏السلام از ذات مقدّس رسول اکرم صلی الله علیه و آله این برنامه را دریافت کردند که در شرایط کنونی، یک سلسله شهادت‏ها و اسارت‏ها لازم است تا آن دینی که می‏رود به فراموشی aسپرده شود، احیا گردد و در این هنگام بود که حسین بن علی علیه‏السلام قیام کردند.
امام حسین علیه‏السلام فرمودند: من قیام کردم تا پاک از ناپاک جدا شود؛ زیرا تا آزمون نشود، وارسته و غیر وارسته در کنار همند و امتحان است که پاک را از ناپاک و حق را از باطل جدا می‏کند. پس، آن حضرت مایه امتحان پروردگار است و خدا با او طیّب و غیر طیّب را از هم جدا می‏کند؛ چون امام، میزان الاعمال و شجره طوبا و حق است و عقاید، اوصاف و اعمال را با حق می‏سنجند؛ یعنی عقیده امام معصوم علیه‏السلام که حق است، میزان سنجش عقاید است.
چون انسان کامل با حق است و حق با اوست و او از حق جدا نمی‏شود، می‏تواند میزان عقاید، اخلاق، اعمال و اقوال باشد.
رسول خدا صلی الله علیه و آله درباره امیر مؤمنان علیه‏السلام فرمودند: «المیزان میزانک؛ میزان تو میزان است» (1)یعنی عقاید، اخلاق افعال و اقوال مردم را با عقیده، خلق، فعل و قول علی علیه‏السلام و اولاد او می‏سنجند. هر عقیده، خلق، فعل و قولی که مطابق عقیده و خُلق و افعال و اقوال آن‏ها بود، حق است؛ وگرنه باطل. از این‏رو، امام حسین علیه‏السلام فرمودند: من میزان طیّب و خبیثم. اگر جامعه‏ای بخواهد پاک را از ناپاک جدا کند، حتماً باید با سنّت و سیرت حضرت سیّدالشهدا علیه‏السلام ارزیابی شود و مهم‏ترین اثر آن حضرت همانا نهضت گسترده و تاریخ ساز کربلاست که مجلای عقیده صحیح، مظهر خُلق کامل و تبلور فعل درست و قول راست است.

پی نوشت
------------------
1- بحارالأنوار، ج ??، ص ???
منبع: کتاب شکوفایی عقل در نهضت حسینی.