اعتکاف،توقفى ناآگاهانه یا آگاهانه؟

بسم الله الرحمن الرحیم

یکى از سنت‏هاى حسنه و مستحبات اسلامى که پس ازپیروزى انقلاب اسلامى احیاء گردید، سنت مبارک اعتکاف است.این سنت،در طول تاریخ اسلام و ادیان آسمانى طرفداران و عاملانى داشته و در بلاد اسلامى به طور عموم و شهرهاى شیعه و مراکز حوزوى بطور خاص مورد توجه بوده است.

مساجد شهرهاى مقدس نجف و کربلا و کاظمین و سامرا و مشهد و قم و اصفهان و شیراز و بسیارى دیگر از شهرهاى شیعه،خاطره حضور پر نور نیایشگران و معتکفان‏«ایام البیض‏»ماه رجب و احیانا دهه آخر ماه رمضان را در سینه دارد.

این عبادت که قبل از پیروزى انقلاب اسلامى حالت فراگیر و عمومى نداشت،در چند ساله اخیر در میان جمع کثیرى از صالحان و نیکان و خواهران و برادران دینى از اقشار گوناگون اجتماعى به ویژه دانشجویان و طلاب،متداول گردیده است و مساجد بسیارى از شهرهاى ایران و جهان اسلام پذیراى مهمانان خدا در ایام البیض ماه پر برکت رجب است.

از آنجا که اشتغال انسان به کار و زندگى و مسؤولیت‏هاى اجتماعى،گاهى موجب غفلت مى‏شود،و توجه به کار،گاه از توجه به هدف باز مى‏دارد و سبب مى‏شود وظیفه بزرگ یاد خدا و توجه به خود سازى و مبدا و منتهاى هستى فراموش شود.

اعتکاف،آب حیات بخش در کویر غفلت‏هاست.

غفلت از«خود»و«خداى خود»،بستر مرگ ارزشهاى انسانى و نقطه سقوط از پایگاه بلند خردورزى و عشق عرفانى و عامل پیوستن به زندگى پست و حیوانى است.

اولئک کالانعام بل هم اضل اولئک هم الغافلون(اعراف/179)

اعتکاف،بستر مناسب اندیشه و تفکر و خردورزى است.

اعتکاف،تلاشى است‏براى اینکه انسانهاى فرو رفته در غرقاب روزمره‏گى‏ها از فضاى پر التهاب روزانه به سوى‏«خویش‏»و«خداى خویش‏»باز گردند.

اعتکاف زمینه توبه و بازگشت است.بازگشت‏به قرآن و معنویت،بازگشت‏به دعا و استمداد از عالم غیب،بازگشت از«خودمدارى‏»به‏«خداگرایى‏»آنها که مسؤولیت‏هاى حساس‏تر و بزرگترى دارند،بیش از دیگران به اعتکاف و خودسازى نیاز دارند.

بى‏جهت نیست که شخص رسول الله صلى الله علیه و آله پس از هجرت،همه ساله دهه اول یا دوم و گاه هر دو دهه و در سالهاى آخر زندگى به طور منظم دهه سوم ماه مبارک رمضان را به‏«اعتکاف‏»مى‏پردازد و به همه دست‏اندرکاران و کارگزاران و رجال سیاسى،اجتماعى درس معنویت گرایى و ذکر و نیاش و روزه و تلاوت قرآن مى‏دهد.

اعتکاف،توقفى ناآگاهانه در مسجد نیست.صرف درنگ و مکث و«حبس خویشتن‏»در مسجد، بدون عشق به عبادت و قصد قربت نیست.

اعتکاف،لمیدن خوابیدن و چرت زدن و احیانا وقت گذرانى بیکاران و گردهمایى تفریحى-سیاحتى در مساجد بزرگ شهر نیست.

در اعتکاف کسانى که کار دارند و زیاد هم کار دارند،و غرق دنیاى اقتصاد و سیاست و هنر و مطبوعات و غیره هستند،باید از تولید و توزیع و طرح و برنامه‏هاى اقتصادى و سیاسى و فرهنگى و نظامى و کار و زندگى فاصله بگیرند و به همآهنگى کار و تلاش و فعالیت‏ها،با رضاى خدا و وظیفه مکتبى بیاندیشند.تنظیم فکر و اندیشه و عمل،با معیارهاى الهى را تمرین کنند.

کار براى امت و تامین حوائج نیازمندان،تشییع پیکر شهیدان و مؤمنان،عیادت بیماران و هر کارى که در آن،خود مطرح نیست و انگیزه الهى دارد،با اعتکاف سازگار است و حتى در برخى احادیث قضاى حوایج مؤمنان از اعتکاف برتر شناخته شده است.

اعتکاف،دوره کوتاه مدت خود سازى است،که حداقل سه روز طول مى‏کشد و انسان را از حاکمیت غریزه‏ها،عادت‏ها و اشتغالات معمول زندگى آزاد مى‏سازد.

اعتکاف،محو خود خواهى در امواج بلند خداگرایى و خدمت‏به امت اسلامى است.

اعتکاف،برون رفتن از خانه خویش و مصمم شدن بر حضور در خانه حضرت حق است. عبادتى مستحبى و تقرب جویانه و داوطلبانه است که روزه روز سوم آن رنگ وجوب مى‏گیرد.

اعتکاف،گریز از لذت گرایى و هر گونه التذاذ جنسى و مهار حس خود محورى و برترى جوئى و بازگشت از قبله دیناگرایان به سمت و سوى قلب و قبله هستى است. خود سازى،محاسبه نفس،توبه و نیایش،نماز و تلاوت قرآن و استمداد از آستان قدس ربوبى از دیگر برکات‏«اعتکاف‏»است.

در پایان از همه عاکفان حضرت دوست و مؤمنان معتکف در مساجد میهن اسلامى صمیمانه مى‏خواهیم،براى زلال شدن دریاى قلبها و صاف شدن آسمان اندیشه مسلمین و تحکیم دوستى بین یاران و دوستان انقلاب اسلامى و ظهور مصلح کل حضرت بقیة الله الاعظم علیه السلام دعا کنند و عزت و عظمت فرزندان امام خمینى قدس سره را همراه با سلامت و موفقیت رهبر بزرگوار انقلاب-حضرت آیة الله العظمى خامنه‏اى و مراجع عظیم الشان جهان تشیع از خداى بزرگ تمنا کنند.

 


برای دوست من دعا کنید

بسم الله

امروز صبح دوست عزیزم جحت الاسلام محمد روشندل رو به خاک سپردیم. یادش بخیر چه روزهایی از ما ها توی بنیاد شهید عکس می گرفت وقتی برای روئیت شهدا می رفتیم. با چه ذوقی طلب صلوات می کرد«بر قامت بی سر شهیدان صلوات». یادم رفت بگم بر و بچ هیئتش رو برده بود بند بهمن که سه تا خواهر می افتن توی آب. برای نجات آنها می پره توی آب انها رو نجات مده ولی خودش جلوی زنش و دختر کوچولوش فاطمه غرق میشه. امروز توی گلزار شهدا هی اعلام می کردن دایش فلان میگه، عموش بیسار میگه. میگن خانومش گفته این ها سوالی یک بار هم سراغ مجمد رو نمی گرفتن.

یادش بخیر شب جمعه ها گلزار محمد.یادش بخیر روئیت شهدا. خیلی علاقه داشت.خودش هم بچه شهید بود. روزی که باباش رو دفن میکنن به دنیا اومده بود. شب جمعه ای که گذشت به یکی از دوستان گفته بود 27 سال یتیمی خیلی سخته.

مجمد جان از امشب پیش بابای شهیدت راحت و آسوده بخواب.

یه طلبه غریب رو یاد کنید با ذکر صلوات و دعا و صدقه


ای بی وفا زمونه

بسم الله

 

عجب رسمیه، رسمه زمونه

میرن رفقا، از اونا فقط خاطره هاشون به جا می مونه

امروز نشسته بودم که یکی از دوستان گفت محمد روشن دل به رحمت خدا رفت. اول به جا نیاوردم ولی بعد که مشخصات رو دادن فهمیدم کی بود! حالم خیلی گرفته شد. خیلی سخته اونهایی که باها شون سلام علیک داری، رفیقی، دوستی از دست بدی. ایشا الله که داغ شما رو نبینم. عجب پسری بود. روحانی باحالی بود. یادش بخیر عجب دورانی داشتیم با هم زمانی که شهدا رو می آوردن برای روئیت اون عکس می گرفت و طلب صلوات می کرد و من هم مشغول به کار خودم. خدایش بیا مرزد.

 

مراسم تتشیع: ساعت 8:30 صبح مورخ 2/5/86

از آستانه سید علاالدین حسین به طرف گلزار شهدای شیراز
ای صمیمی، ای دوست

بسم الله

 

 

- آقا جان ! سلام . حال شما خوب است . اوضاع و احوالتان چطور است . خوب خدا را شکر ...

- الحمدالله ، بچه ها هم خوبند ، هی می گذرد ، همه سلامتند ، کار وبار هم خوب است ...

مبهوت به او نگاه می کردم و به سخنانش گوش می دادم . بعد از سلام واحوالپرسی پایش را به طرف ضریح کشید گفت : « آقا ، ببین پاهایم زخم شده ، می شود دستی بر آنها بکشی . »

راست می گفت . پایش بر اثرخارهای بیابان زخم برداشته بود .

- آقا ممنون این یکی هم ، آهان ، خوب است ، یک دست هم به این بکشید ، ممنونم ...

 زخم ها یکی یکی به هم می آمد والتیام می یافت . از جا بر خاست . کمی عقب عقب رفت .

- نه آقا ، باید بروم ، بچه ها تنهایند و گوسفندها را هم در صحرا تنها گذاشته ام . باز هم خواهم آمد . ممنون به امیددیدار ...

وارد حیاط شد . با سرعت دنبالش رفتم. سلام کردم و گفتم با که بودی ؟

- علیکم السلام. با اربابم ابالفضل.

- مگر او را می بینی ؟

جوابی داد که یخ کردم و هنوز شرمنده ام و از خود خجالت می کشم.

- مگر تو کوری. ارباب با این عظمت در آنجا نشسته است. او را نمی بینی؟!

 

 

بر اساس خاطره ی حاج عباس کیشوانی

خادم حرم حضرت ابالفضل (ع)

 

 

منبع :هفته نامه آینده سازان، شماره 139، 16 تیر 1386


اعمال شب لیلة الرغائب

اولین شب جمعه ماه رجب را لیلة الرغائب نامند. در این شب ملائک بر زمین نزول می کنند. برای این شب عملی از رسول خدا صلی الله علیه و آله ذکر شده است که فضیلت بسیاری دارد و بدین قرار است:

 

روز پنج شنبه اول آن ماه - در صورت امکان و بلا مانع بودن-  روزه گرفته شود. چون شب جمعه شد، ما بین نماز مغرب و عشاء دوازده رکعت نمازادامه مطلب...

<   <<   6   7   8   9   10   >>   >